سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تفکر خرچنگی چیست؟

آیا می دانستید اگر چند خرچنگ را حتی در جعبه ای رو باز قرار دهید، باز هم همان جا باقی می مانند و از جعبه خارج نمی شوند؟ با وجود اینکه خرچنگ ها می توانند به راحتی از جعبه بالا بخزند و آزاد شوند! این اتفاق نمی افتد، زیرا طرز تفکر خرچنگی به آنها اجازه چنین کاری نمی دهد!

مدیریت روابط فردی

آدمهایی با تفکر خرچنگی همه چیز را برای خودشان می‌خواهند و عاشق پست و مقام هستند. در واقع همیشه منافع فردی را بر منافع جمعی ترجیح می‌دهند. پس مسلم است که اگر منافعشان تامین نشود و در خطر باشند، طرز فکر خرچنگی در آنها به کار افتاده و رفتارشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

موانع پیشرفت شغلی

آدمهای خرچنگی مغرور و عبوس‌اند. این افراد با چهره ای خشن و عبوس همیشه به دنبال اثبات خود هستند. داشتن غرور کاذب هم باعث می‌شود همواره فکر کنند برتر از دیگرانند و شاید به دلیل همین باور، دیگران را لایق پیشرفت نمی‌دانند و مانع از پیشرفت آنها می‌شوند.

حسود

اگرچه وجود و حضور این افراد با این ویژگی‌ها می‌تواند آسیب زا باشد، اما خوشبختانه برخلاف خرچنگها ما می‌توانیم به راحتی “سطل” یا محیطی که در آن گرفتار شده‌ایم را تغییر بدهیم!

می‌توانیم روابطمان را کنترل کنیم و افرادی را که ما را از مسیر تغییر و رشد منحرف می‌کنند و تفکر خرچنگی دارند، به لحاظ اجتماعی تحریم کنیم و از آنها فاصله بگیریم تا آتش حسادت و کینه‌شان دامن گیرمان نشود و بتوانیم مسیر تغییر و رشد را هرچه بهتر پیش ببریم.

منبع:

https://briefbook.ir/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%aa%d9%81%da%a9%d8%b1-%d8%ae%d8%b1%da%86%d9%86%da%af%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/


تفکر قبل از عمل

کاش می‌توانستیم قبل از حرف زدن فکر کنیم! نباید این طور باشد و با کمی تمرین در واقع می‌توان جلوی این اتفاق‌ها را گرفت.

«سعی کنید همواره قبل از حرف زدن فکر کنید، زیرا کلمات و ثاثیرات شما دانه‌ی موفقیت یا شکست را در ذهن دیگران می‌کارند.» – ناپلئون هیل

یکی از مهمترین و بدیهی ترین جنبه‌های زندگی ما انسانها توانایی ایجاد تعامل از طریق صحبت کردن است. البته نیازی نیست که قبل از اینکه حرف بزنیم درباره اینکه چه می‌خواهیم بگوییم به طراحی و سازمان بندی شرایط و نحوه بیان خود بپردازیم.

مکالمه را در نظر بگیرید.

حال که متوجه شدید در یکی از آن موقعیت ها قرار دارید، هدف شما باید پردازش اطلاعات باشد. اغلب زمانی که به طور مناسب پاسخ نمی دهید به این دلیل است که به طور کامل و واضح نمی‌دانیم که باید چه بگوییم؟

الان زمان آن فرا رسیده است که عقب بنشینید و به آنچه که در اطرافتان گفته می شود گوش کنید. بر روی آنچه که قرار است بگویید متمرکز نشوید بلکه فقط گوش کنید. ذهن شما این اطلاعات را در پس زمینه‌اش ضبط خواهد کرد همیشه قبل از عمل فکر کنید.

به مردم نگاه کنید.

چه کسی حرف می‌زند و چطور با هم تعامل می‌کنند؟ برخی افراد خیلی خوب مثال می‌زنند و برخی خوب جمله‌بندی می‌کنند.

برخی افراد برای مکالمه با دیگران از زبان بدن و علائم و اشاره‌های چهره خوب استفاده می‌کنند. درحالیکه برخی دیگر پرگویی می‌کنند. اینکه افراد چطور اطلاعات شان را می‌سازند معیار خوبی است از اینکه چطور اطلاعات را کسب می‌کنند.

اطلاعات را در نظر بگیرید.

آیا آنچه که می‌خواهید بگویید موثر، الزامی، دقیق، بموقع و مناسب است؟ اگر شما فقط به دلیل اینکه دیگران صحبت می‌کنند پاسخ می‌دهید آنگاه ممکن است که تعامل شما از الگوی ارائه شده فوق تبعیت نکند.

اگر اینطور نیست بهتر است عقب بنشینید و فقط به گوش دادن ادامه دهید. شما می‌خواهید حرفی بزنید که تاثیرگذار باشد نه اینکه فقط چیزی گفته باشید تفکر قبل از عمل!

منبع:

https://briefbook.ir/%d8%aa%d9%81%da%a9%d8%b1-%d9%82%d8%a8%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d9%85%d9%84/